logo.gif
Scrisoare deschisă - către autorităţi Imprimare
Mediul de Afaceri - Bucuresti
Marţi, 06 Septembrie 2016 10:14

Catre,

MINISTERUL MEDIULUI, APELOR ȘI PĂDURILOR -Doamnei Ministru Cristiana PAȘCA - PALMER

Inspectoratul General al Politiei Române - D-lui Inspector General Bogdan Despescu

Inspectoratul General al Jandarmeriei - D-lui Inspector General Marin Andreiana

Garda Forestiera Bucuresti -D-lui Inspector Sef Badea Marinescu

Garda Forestieră Suceava - D-lui Inspector Șef Mihai Găspărel

Garda Forestieră Focșani - D-lui Inspector Șef Ionică Cherciu

Garda Forestieră Ploiești - D-lui Inspector Șef Mihălcioiu Viorel

Garda Forestieră Vâlcea - D-lui Inspector Șef Poenaru Gheorghe

Garda Forestieră Brașov - D-lui Inspector Șef Ion Munteanu

Garda Forestieră Cluj - D-lui Inspector Șef Istrate Ștețco

Garda Forestieră Timișoara - D-lui Inspector Șef Vișoiu Aristotel

Garda Forestieră Oradea - D-lui Inspector Șef Antal Maria Manuela

 

Subscrisele, Federaţia Proprietarilor de Păduri şi Păşuni din Romania – Nostra Silva, Fordaq - Comunitatea Forestierilor , Asociaţia Producătorilor de Mobila din Romania, Asociatia Forestierilor “Bucovina”, Asociaţia Forestierilor şi Producătorilor de Mobilă “Mureşul”,Federatia Sindicatelor Libere din Industria Lemnului, sunt entităţi asociative reprezentative la nivel national pentru proprietarii de păduri, sectorul de exploatare si prelucrare primară a lemnului si industria mobilei. Reiterăm adeziunea la eforturile în vederea menţinerii şi dezvoltării fondului forestier cu accent pe diminuarea fenomenului taierilor ilegale de masă lemnoasă, organizațiile menționate adoptând constant poziții si inițiative in acest sens.

În acest context, în urma consultarilor extinse cu partenerii reprezentaţi în Consiliul Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, dorim să iniţiem o analiză şi o dezbatere privind eficienţa măsurilor de combatere a tăierilor ilegale de masă lemnoasă luate până în prezent, analiza evoluţiei fenomenului tăierilor ilegale şi modalităţile cele mai eficiente de combatere a acestui fenomen, pentru a nu birocratiza excesiv si a nu afecta eficienta activității economice a agenţilor economici din aceasta ramură a economiei naționale care se conformează voluntar şi respectă cele mai bune practici în domeniu. Reamintim contribuția acestei ramuri la economia nationala: peste 3 % din PIB, peste 7 % din exporturi, peste 3 miliarde aport valutar net, peste 150 000 angajati !

În ultimii 2-3 ani problematica administrării pădurilor şi în special a combaterii tăierilor ilegale a intrat în atenţia opiniei publice, fiind promovate măsuri legislative şi instituţionale care să conducă la întărirea capacităţii de control a instituţiilor statului , masuri ce au ca efect reducerea tăierilor ilegale.

Între aceste acte normative şi măsuri intrate în vigoare menţionăm:

- Regulamentul European 995/2010 privind obligațiile ce revin operatorilor care plasează pe piaţa lemn sau produse din lemn (EUTR- due diligence);

- Hotărârea Guvernului nr. 668 din 29 iunie 2011 privind desemnarea autorităţii competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn;

- O.M. nr. 819/2015 pentru aprobarea Metodologiei de exercitare a atribuțiilor de control prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 668/2011 privind desemnarea autorității competente pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piata lemn și produse din lemn;

- Modificarea Codului Silvic prin Legea nr. 133/2015, cu extinderea categoriilor de organe de constatare a contravenţiilor şi infracţiunilor; constiuirea fondurilor de premiere a personalului constatator din contravalorea amenzilor şi valorificarea materialelor lemnoase confiscate;

- Înfiinţarea Gărzilor Forestiere, prin OUG nr. 32/2015, cu salarizarea corespunzătoare a personalului şi mărirea numarului de posturi; întărirea capacităţii administraţiei centrale, prin înfiinţarea Direcţiei de Control a Regimului Silvic cu rol de coordonare a Gărzilor Forestiere;

- Operaţionalizarea sistemului “Radarul Padurilor” ca dezvoltare a sistemului SUMAL, cu redefinirea şi extinderea sancţiunilor aplicabile cu privire la provenienţa, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, prin HG nr. 470/2014, cu modificarile si completarile ulterioare;

- Introducerea fenomenului de tăieri ilegale ca infracţiune prin Legea siguranţei naţionale şi extinderea responsabilităţii instituţiilor cu atribuţii directe în combaterea fenomenului;

- Înfiinţarea serviciilor specializate în combaterea tăierilor ilegale în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei şi Jandarmeriei precum şi în cadrul structurilor din subordine la nivel de judeţ.

Efectul cumulat al acestor măsuri legislative şi organizatorice a fost reducerea semnificativă a tăierilor ilegale. În anul 2015 acest fenomen estimăm, pe baza datelor statistice publice, că s-a redus cu minim 50%, comparativ cu anii precedenţi. Rezultatele Inventarului Forestier National relevă, de asemenea, faptul că avem o stare generală a pădurilor buna. Paradoxal, în pofida reducerii fenomenului tăierilor ilegale către valori care nu mai produc prejudicii de mediu semnificative , cuantumul amenzilor aplicate pe linie de legislatie silvică si a materialelor lemnoase confiscate a continuat sa crească!

Din sesizările mediului de afaceri, relatările presei dar şi a consultării portalurilor instanţelor de judecată există foarte multe cazuri în care aceste amenzi şi contravenţii sunt contestate de agenţii economici şi sunt asociate unor aspecte formale, uzuale şi făra legatură cu fenomenul tăierilor ilegale.

Exemple in acest sens:

- diferenţe nesemnificative la cotrolul circulaţiei materialelor lemnoase între cantitatea înscrisă pe aviz şi cea "constatată" la control, cu rezultat în confiscarea întregii cantităţi transportate! Aceste diferenţe sunt efectul unor toleranţe de măsurare, care trebuie tehnic şi legislativ clarificate;

- diferenţe între cantitatea înscrisă în aviz şi cea recepţionată sunt confiscate contravaloric. Din nou, aceste diferente apar din lipsa oricărei toleranţe de măsurare!

- întârzieri de raportare în SUMAL Agent, activităţi sancţionate prin confiscarea contravalorică a întregii cantităţi neraportate ca fiind "făra provenienţă".

-erori de raportare/completare /înscriere a codului unic pe avizul de însoţire a transportului materialelor lemnoase;

- sancţiuni pentru producerea de prejudicii "evitabile" în exploatarea pădurii. Modul în care se calculează contravaloarea acestora, etc.

- sancţiuni pentru "lipsa actualizării" autorizaţiei de mediu în exploatări forestiere, în condiţiile în care legislaţia de mediu prevede autorizaţie cadru pe 10 ani pentru activitatea de exploatări forestiere;

- nerespectarea aplicării amenajamentului; analiza acestei posibilităţi la nivel de unitate amenajistică, la nivel de metru cub propus de amenajament;

- neclarităţi privind taxarea inversa, regimul TVA aplicabil facturării pe diferite categorii de produse;

- procedura excesiv reglementată de declarare/evidenţa a depozitelor temporare, cu rezultat în confiscarea materialelor lemnoase pentru ca nu este declarat depozitul temporar.

 

Cazuistica amenzilor şi confiscărilor pentru care există exemple de contestare şi anulare în instanţă este mult mai vasta, existând o largă paletă de aspecte legislative neclare sau interpretabile care conduc la astfel de situaţii.

În temeiul acestor considerenţe şi având în vedere prevederile următoarelor acte normative:

- Art.11. din Regulamentul European 995/2010 (EUTR-due diligence), potrivit caruia “(1) Autoritățile competente întocmesc și păstrează registre de evidență a controalelor menționate la articolul 10 alineatul (1), indicând în special natura și rezultatele acestora, precum și a oricăror notificări privind măsuri de remediere emise în temeiul articolului 10 alineatul (5). Înregistrările aferente tuturor controalelor se păstrează cel putin cinci ani”. (2) Informațiile menționate la alineatul (1) se pun la dispozitie în conformitate cu Directiva 2003/4/CE”;

- Directiva 2003/4/CE privind accesul tuturor persoanelor fizice si juridice la informaţiile de mediu, rezultatele controalelor fiind definite de EUTR 995/2010 conform art. 11 ca informaţii de mediu;

- Legea 544/2001 privind accesul la informaţii publice,

Vă adresăm urmatoarea solicitare de informaţii de interes public pentru comunicarea urmatoarelor date:

- Numărul şi cuantumul amenzilor aplicate pe linie silvică precum şi volumul şi valoarea materialelor lemnoase confiscate de către reprezentanţii instituţiei dumneavoastre în anii 2014, 2015 şi primele 6 luni din 2016;

- Numarul infracţiunilor constatate pe linie silvică şi clasificarea acestora în categorii, după stadiul de cercetare şi cazuri finalizate cu condamnarea infractorului;

- O clasificare a amenzilor aplicate din care să rezulte cel puţin următoarele aspecte:

1. Numărul amenzilor aplicate pentru tăieri ilegale, aplicate cu evaluarea rezultatelor prejudiciilor în pădure (constatare efectivă de taieri ilegale);

2. Numărul şi cuantumul amenzilor constatate cu ocazia controlului circulaţiei materialelor lemnoase;

3. Din numarul total al amenzilor constatate la controlul circulaţiei materialelor lemnoase, câte au fost aplicate pentru transportul acestora fară documente de provenienţă. Pentru această situaţie, în câte cazuri s-a dispus deplasarea în pădure pentru a se constata fapta de tăiere ilegala, dacă nu sunt întrunite condiţiile pentru declanşarea cercetării penale pentru tăieri ilegale de arbori. Exemplu: confiscare de 40 mc material lemnos transportat făra documente, făra a se merge la locul de recoltare din pădure pentru a se constata de unde provine materialul lemnos, evident la acest volum vorbim de o infracţiune de tăiere ilegală!

4. În cazul frecvent în care amenda a fost aplicată deşi există document de însoţire a materialului lemnos, câte amenzi au fost aplicate pentru diferenţe între cantitatea/specia/numarul de piese înscrise în aviz şi cantitatea efectiv transportată, constatată de agenţii constatori. În câte cazuri a fost confiscată întreaga cantitate de material lemnos transportat;

5. Numărul amenzilor aplicate pentru alte tipuri de constatări generate de completare necorespunzătoare a avizului de însoţire a materialului lemnos. În cate cazuri a fost confiscată întreaga cantitate de material lemnoas transportat;

6. Numărul şi cuantumul amenzilor aplicate şi confiscărilor de materiale lemnoase la controlul instalaţiilor de prelucrat;

7. Din numărul total al amenzilor applicate şi cantitatea totală confiscată la controlul instalaţiilor de prelucrat câte sunt datorate înregistrării de diferenţe între stocurile scriptice şi cele faptice;

8. Din numărul total al amenzilor aplicate şi cantitatea totală confiscată la controlul instalaţiilor de prelucrat câte sunt amenzi şi confiscări contravalorice pentru întarzierea raportării în SUMAL Agent;

9. Din numărul total al amenzilor aplicate şi cantitatea totală confiscată la controlul instalaţiilor de prelucrat câte sunt amenzi şi confiscări contravalorice pentru diferenţe între cantitatea avizată şi cea recepţionată mai mici de 5 %, considerată lemn făra provenienţă;

10. Din numărul total al amenzilor aplicate la controlul instalaţiilor de prelucrat câte sunt amenzi aplicate pentru lipsa împrejmuirii;

11. Din numărul total al amenzilor aplicate şi din cuantumul total al confiscărilor, câte au fost contestate de către agenţii economici şi câte au fost anulate de instanţă;

12. Din cuantumul total al amenzilor aplicate cate au fost încasate – valoric şi care este procentul din totalul amenzilor aplicate (valoarea înscrisă în procesul verbal de constatare);

13. Din cuantumul materialului lemnos confiscat ce valoare şi ce cantitate a fost confiscată fizic şi ce cantitate contravaloric;

14. Care este cuantumul fondului de premiere din amenzi şi contravaloarea materialului lemnos confiscat, constituit la nivelul instituţiei, numărul beneficiarilor premiilor precum şi nominal primii 10 beneficiari ai primelor încasate la nivelul anului 2015 şi primelor 6 luni din anul 2016.

În considerarea dezideratelor astfel exprimate ne exprimăm disponibilitatea de a colabora pentru a găsi formele cele mai potrivite şi relevante de realizare a acestor statistici pe baza informaţiilor pe care le deţineţi.

De asemenea, vă adresăm invitaţia de a analiza pe baza datelor furnizate eficienţa măsurilor de combatere a fenomenului tăierilor ilegale prin controlul silvic şi măsurile care se impun în cadrul unui eveniment desfăşurat în perioada 15-18 septembrie 2016 cu participarea organizaţiilor reprezentate în Consiliul Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi a principalelor instituţii cu atribuţii de control, de constatare şi sancţionare a contravenţiilor silvice.

Tematica evenimentului:

- analiza rezultatelor acţiunilor de combatere a tăierilor ilegale;

- clarificări legislative care se impun;

- modalităti de orientare a controlului către zonele de risc.

Dorim sa organizăm aceasta analiză şi eveniment într-o atmosferă de parteneriat si colaborare, abordare pe care suntem convinsi ca o susţineţi şi împartăşiţi.

Din partea organizatorilor,

Catalin Tobescu

Vicepresedinte Nostra Silva

Administrator Fordaq Romania

Membru in Secretariatul Permanent al Consiliului Padurilor si Dezvoltarii Rurale

Share

Distribuie pe:

Web Soft